با خروج نیرو‌های غربی از نیجر، مالی و بورکینافاسو، سه کشور پیمان جدید برای حاکمیت بر منابع خود امضا کردند.

سران نظامی کشور‌های نیجر، مالی و بورکینافاسو پیمان جدیدی را در نیامی، پایتخت نیجر امضا کردند. هدف این معاهده تقویت اتحاد کشور‌های حوزه ساحل (AES) است؛ یک پیمان دفاعی متقابل که سال گذشته اعلام شد.

این اولین نشست مشترک سران نظامی نیجر، مالی و بورکینافاسو از زمان کودتا در کشورهایشان و به قدرت رسیدن آنهاست.یاد آور می‌شود سه کشور از سازمان اکوواس ECOWAS (جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا) در ژانویه ۲۰۲۴ خارج شدند.

همزمان با امضای این معاهده، سران کشور‌ها بر حاکمیت بر منابع خود تأکید کردند. رهبر بورکینافاسو قدرت‌های غربی را به تلاش برای استثمار کشورهایشان متهم کرد. رهبر مالی نیز گفت که حمله به یک عضو حمله به همه تلقی خواهد شد.

دولت نیجر پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرده است. از سوی دیگر در پایان سال گذشته میلادی، دولت نیجر قرارداد‌های همکاری نظامی با فرانسه را نیز لغو و این کشور را مجبور به خروج نیرو‌های خود از نیجر کرد.

ایالات متحده در حال تکمیل خروج از پایگاه اصلی خود در نیجر تا ۸ ژوئیه ۲۰۲۴ است. نیرو‌های فرانسوی در دسامبر ۲۰۲۲ از هر سه کشور خارج شده اند. آلمان همچنین نیرو‌های خود را از پایگاه هوایی نیامی تا پایان سال خارج می‌کند.

مترجم: اعظم پورکند

برچسب ها: آفریقا ، کشور نیجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۷ تير ۱۴۰۳
یال و کوپال الکی خخخخخخ
آخرین اخبار